Snelmenu

Sugarchallenge, wat houdt het in?

Bewust Voeden Sugarchallenge Original

Een Sugarchallenge, wat houdt het eigenlijk in? Carola van Bemmelen heeft de Sugarchallenge bedacht. Het betreft een maand volledig (toegevoegde) suikervrij eten. Je brengt je bloedsuikerspiegel in balans en je laat je lichaam afkicken van de toegevoegde suikers zodat je kan ervaren wat dit met je lichaam doet. Een Sugarchallenge bestaat uit drie fases met de volgende spelregels:

Voorbereiding

Fase 1, de Voorbereidingsfase:

  • Verminder het aantal tussendoortjes dat je eet tot maximaal 1 per dag.
  • Laat zo veel mogelijk de pakjes, bakjes en zakjes staan en kies voor zo puur mogelijk voedsel met zo min mogelijk (liefst geen) (kunstmatige) toevoegingen en E-nummers.
  • Bouw voeding die suiker of kunstmatige zoetstoffen bevat af.
  • Bouw suiker in de koffie af en stop met het drinken van frisdranken, zuiveldranken en vruchtensappen.
  • Drink veel water, goed verdeeld over de dag en bouw dit op naar de voor jou geschikte hoeveelheid water per dag. Je lichaamsgewicht gedeeld door 30 is het aantal liter water dat je lichaam nodig heeft om alle lichaamsprocessen goed uit te kunnen voeren.

Suikervrije maand

Fase 2, de Sugarchallenge. De regels van fase 1, aangevuld met:

  • Je eet gedurende 30 dagen geen (toegevoegde) suikers of producten die zich in je lichaam gedragen als suiker. Eet producten met een glycemische lading onder de 10.
  • Probeer zoveel mogelijk verse producten te eten: groente, fruit, verse kruiden, vis, noten, zaden, af en toe sojaproducten, zuivel van schaap of geit, gezonde granen en soms aardappelen.
  • Eet per maaltijd 1 vuist met eiwitten, 1 vuist koolhydraten of granen en 2 vuisten groente en voeg gezonde vetten toe in de vorm van olijfolie, kokosvet of roomboter.
  • Neem maximaal 1 suikervrij gezond tussendoortje op een dag.
  • Combineer (langzame) koolhydraten altijd met een eiwit of voldoende gezonde vetten.
  • Kies voor de volle producten en vermijd lightproducten.
  • Eet fruit bij of na de maaltijd en neem maximaal 3 porties fruit per dag.
  • Drink dagelijks voldoende water.
  • Drink geen vruchtensappen of diksapjes meer!
  • Zorg dat je iedere dag voldoende gezonde vetten eet!
  • Eet niets meer na 21.00 uur.

Na je suikervrije periode

Fase 3, de Suikerbewuste fase: De regels van fase 1 en 2 aangevuld met onderstaande regels:

  • Geniet maximaal 20% van de tijd van suiker en eet 80% suikervrij.
  • Kies voor de natuurlijke zoetstoffen stevia, koudgeslagen honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, yakonsiroop of gedroogde zuidvruchten zoals abrikozen, dadels, vijgen, bananen en rozijnen.
  • Eet eventueel maximaal 2 volkoren boterhammen per dag en beleg ze duimendik met een gezonde portie eiwitten en groente.
  • Drink eventueel wekelijks maximaal 1-2 glazen vruchtensap, frisdrank, alcohol of aanmaaklimonade.
  • Eet eventueel weer meerdere gezonde tussendoortjes per dag.

Ga pas over naar de Suikerbewuste fase als je jouw doelen hebt behaald. Let goed op hoe je lichaam reageert op het toevoegen van zoet eten. Merk je dat je trek in zoet toeneemt? Wees dan heel voorzichtig met het eten ervan. Suiker heeft een extreem verslavende werking en voordat je het weet, kan je opnieuw met je Sugarchallenge beginnen. (Niks mis mee trouwens)

Mag je dan nooit meer iets met toegevoegde suikers eten? Als je echt goed voor je lichaam wil zorgen, is het antwoord nee. Maar ons lichaam kan best wat suiker verdragen en zolang je het met mate eet, bewust kiest voor de suikers, kiest voor kwalitatief goede producten (niet zomaar een taartje, maar een echt lekkere bijvoorbeeld) en er echt van geniet, kan het echt geen kwaad. Let er wel goed op of je het echt nog wel lekker vindt en hoe je lichaam erop reageert. Datgene waar je al tijden naar snakt in je hoofd, kan ineens helemaal niet lekker meer smaken:)

Wil je graag eens meedoen met een Sugarchallenge? Klik hier voor de inhoud van het programma en om je aan te melden.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

De advisering van Patricia is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.

(c) Bewust Voeden, Wagenmakerstraat 6, 2694 BR 's-Gravenzande KvKnr. 65947886 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign