Snelmenu

Wat is handig in je keukenkastjes?

Bewust Voeden by Patricia Storm jongetje

Ik hoor regelmatig van mensen dat ze wel suikervrij willen eten, maar niet goed weten hoe te beginnen. Ze zien lekkere recepten, maar weten niet waar de producten te halen zijn. In deze blog vertel ik je wat er standaard in mijn keukenkastjes aanwezig is en waar ik het koop. Ik wil hierbij opmerken dat ik over het algemeen boodschappen doe bij Lidl en Hoogvliet en voor de uitzondering naar Albert Heijn rijdt. Dit zal je ook terugzien in de lijst. Het betekent echter niet dat de producten niet in andere supermarkten/winkels verkrijgbaar zijn.

Ongebrande en ongezouten noten

Een eiwitbron die lekker is door een salade of bij een kom soep. Ook als tussendoortje eet ik ze regelmatig. Ik haal mijn noten bij Lidl en mix ze zelf door elkaar.

Havermout

Ik gebruik veel havermout in bijvoorbeeld smoothies, maar ook door de Griekse yoghurt of bakproducten. Als je het blendert, krijg je havermeel. Havermout koop ik in het goedkoopste pak bij Hoogvliet of Lidl.

Granen

Zilvervliesrijst: (kan je na je suikervrije periode eten) haal ik bij Lidl.

Quinoa: eet ik niet heel veel, maar is een handige rijstvervanger in je suikervrije periode. Ik haal het bij Hoogvliet.

Zaden en pitten

Ik gebruik zaden en pitten door mijn groene smoothies. Zo wissel ik mijn eiwitbron ook weer eens lekker af. Ik koop de pompoenpitten, sesamzaadjes, zonnebloempitten bij Hoogvliet of de natuurwinkel. Pijnboompitten koop ik bij Lidl.

Gedroogd fruit

  • Abrikozen: zijn het enige gedroogde fruit in dit kopje dat je in je suikervrije periode kan eten. Je kan het gebruiken als zoetmaker in gerechten of als tussendoortje. Veel gedroogde abrikozen worden bewerkt om ze er mooi geel uit te laten zien. Beter koop je de donkere variant bij de natuurwinkel.
  • Vijgen: gebruik deze na je suikervrije periode. Je kan ze regelmatig kopen bij Lidl.
  • Dadels: hetzelfde als vijgen. Gebruik ze na je suikervrije periode. Dadels worden vaak nog gezoet. Geen idee waarom, want ze zijn zoet zat van zichzelf. Let dus goed op het etiket. Hoogvliet en Lidl hebben af en toe Medjoul dadels in het assortiment. Ik neem ze gelijk mee als ik ze zie.
  • Rozijnen: gebruik ze na je suikervrije periode. Lekker door de yoghurt met havermout of door de noten als tussendoortje. Ik koop ze bij Hoogvliet.

Bonen

Bonen zijn bijvoorbeeld adukibonen, bruine bonen, witte bonen, linzen, kikkewerwten. Hoogvliet en Albert Heijn verkopen verschillende soorten gedroogde bonen. In blik zit er toch vaak suiker of een zoetstof in verwerkt, maar je kan sommige bonen wel suikervrij in blik vinden als je de etiketten goed nakijkt. Bonen zijn een eiwitbron waar je soep van kan maken, als groente kan eten, of bijvoorbeeld door je salade kan eten. Let er wel op als je gedroogde bonen kiest, dat ze een lange verwerkingstijd hebben, omdat ze eerst moeten weken en daarna nog minimaal 1 uur moeten koken voordat ze gaar zijn.

Meel

  • Amandelmeel: wordt veel gebruikt om mee te bakken. Het is wel een duur meel. Hoogvliet verkoopt het, maar het is ook in de natuurwinkel verkrijgbaar. De Tuinen kan soms heel leuke aanbiedingen hebben.
  • Boekweitmeel: gebruik ik veel voor het maken van pannenkoeken en als ik bakgerechten glutenvrij wil maken. Ik koop het bij Hoogvliet of in een natuurwinkel.
  • Speltmeel: is voor het zelfde te gebruiken als boekweitmeel, maar is niet glutenvrij.
  • Volkorenmeel: hiervoor geldt hetzelfde als speltmeel. Beiden zijn bij Hoogvliet verkrijgbaar.

Blikjes

  • Tonijn op water: heb ik altijd in huis. Lekker voor door een salade of om een tonijnsalade te maken. Ik koop ze bij Lidl.
  • Tomatenpuree: is handig door allerlei gerechten. Ik koop ze bij Lidl.
  • Kokoksmelk: neem ik mee bij Hoogvliet.

Basis

  • Olijven: lekker door salades of om als tussendoortje te eten. Ik haal ze bij Lidl.
  • Gedroogde tomaten: bruikbaar in allerlei gerechten. Ik haal ze bij Hoogvliet in een zakje (helemaal gedroogd) of in een potje (in olie, wel even etiket bekijken, niet alles is suikervrij)
  • Rogge volkoren crackers: heerlijk om te eten. Ik koop ze bij Jumbo, blauwe verpakking.
  • Rijstwafels: heerlijk om te eten (na je suikervrije periode), onder een dik beleg. Ik haal ze bij Lidl of Hoogvliet
  • Cacaopoeder: lekker om toetjes mee te maken of door baksels te doen. Ik haal het bij de natuurwinkel.
  • Uien en knoflook: ik haal ze over het algemeen bij Lidl.
  • Eieren: ik haal over het algemeen biologische eieren bij Lidl.

Olie en saus

  • Tamarisaus of Kikkomansaus: suikervrije sojasaus, beiden verkrijgbaar bij Hoogvliet.
  • Olijfolie: ik haal mijn olijfolie bij Lidl.
  • Balsamicoazijn: heerlijk door salades. Ik haal het bij Hoogvliet.
  • Kokosvet: ik gebruik de ontgeurde versie om in te bakken. Er zijn goedkope versies te verkrijgen, maar ik betaal liever iets meer, zodat ik kwaliteit heb en haal het bij de natuurwinkel.
  • Roomboter: hiervoor ga ik twee winkels af. Ik haal namelijk de grasboter bij Hoogvliet. Deze smeert ook in de winter goed. De roomboter die ik gebruik voor in de pan haal ik bij Lidl.
  • Mosterd: even goed op de ingredientenlijst kijken, ik haal het bij Lidl.
  • Mayonaise: voor dit product rijdt ik langs Albert Heijn. Ik ga voor een Belgische mayonaise, omdat die over het algemeen suikervrij zijn. Belze mayonais is lekker, maar ik ga meestal voor een grote pot, zodat ik minder vaak nieuwe hoef te halen.

Kruiden

Ik heb veel soorten kruiden in mijn kastjes staan. Deze heb ik bij Hoogvliet vandaan, maar kan je bijvoorbeeld ook bij een toko halen voor meer variatie. Als het mogelijk is, gebruik ik verse kruiden.

Overig

  • Diepvriesfruit: een makkelijke manier om altijd fruit in huis te hebben, ook buiten het seizoen. Ik haal het bij Lidl en Hoogvliet.
  • Griekse yoghurt: heerlijk als ontbijt of toetje. Ik haal het bij Lidl.
  • Kaas: geitenkaas koop ik bij Lidl. Overige volle kaas haal ik op de markt.
  • Groenten: ik haal mijn groenten zoveel mogelijk binnen het seizoen. Ik koop voornamelijk bij Lidl.
  • Fruit: ook fruit haal ik zoveel mogelijk binnen het seizoen. Hier is ons lichaam tenslotte op ingesteld. Ik haal het bij Lidl en op de markt.
  • Kokosschaafsel: te vinden bij Hoogvliet bij de bakproducten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

De advisering van Patricia is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.

(c) Bewust Voeden, Wagenmakerstraat 6, 2694 BR 's-Gravenzande KvKnr. 65947886 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign